FOTO dagbok – Happy days

FOTO dagbok

  Gissa om jag var lycklig när den tistelfyllda ängen i min omedelbara närhet var fylld med fjärilar. Jag brukar ta en sväng dit när Milton rastas. T.o.m. Blåvingar – jag traskar dit flera gånger varje dag sedan den 29-e.

butterfly_20110730_brown1

Jag gillar ju detaljer så därför brukar jag ofta ta ett utsnitt innan bilderna skalas ned. Raw-bilden är alltid 4000px men det är ju för stort för webben så jag brukar publicera i 1200px eller ibland 1500px. Utsnitten får samma filnamn som bilden med tillägget “a”.

butterfly_20110730_brown1a

Gillar färgstämningen i bilderna ovan.

butterfly_20110730_brown2

Tycker fjärilen har placerat sig så läckert här. Skärpan är ju inte perfekt men so what!

butterfly_20110730_brown2a

butterfly_20110730_vit

Åh här gillar jag verkligen färgerna också. Bilden ger lite känsla av otillgänglighet och det passar ju bra på fjärilar, eller hur? Skärpan blev bra trots otillgängligheten – se bara utsnittet nedan.

butterfly_20110730_vit1a

butterfly_20110730_brown3

En liknande bild som denna fick bli symbol för “äng” i mina 365-bilder. En äng ur markperspektiv. Här älskar jag färgerna hos fjärilen och klöverblomman tillsammans – de förhöjer varandra, tycker jag.

butterfly_20110730_brown3a

Jag är en “känslomänniska” så jag upplever bilder känslomässigt mer än tekniskt. Ibland vet jag inte alls varför en bild griper tag i mig starkt men jag njuter av den känslan och det ögonblicket.

butterfly_20110730_bye

Nu ska jag iväg till min tisteläng och idag får macrot följa med. Bilderna ovan är tagna med teleobjektivet för det är lättare att jobba med.

Ps. I morgon är det dags att länka upp igen i FOTO dagbok. En utmaning med bild och känsla. Välkomna!


About B i r g i t t a

Sometimes I like what I see – then I shoot! – Sometimes I don't like what I see – then I shoot too!

Posted on July 31, 2011, in Butterflies, challenge, Sometimes I like and tagged , , , . Bookmark the permalink. 2 Comments.

  1. Riktigt fina bilder!
    Vad använder du dig av för kamera?

  2. Jag har en Canon EOS 500 D och här med macro objektivet Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1.

Leave a Reply

